‹ Terug naar alle regionale pacten
  • Home
  • Kopgroep
  • Blog: Succesfactoren voor een bruisende werkplaats

Blog: Succesfactoren voor een bruisende werkplaats

Mensen vragen me vaak, waarom ik helemaal in Breda werk als ik in Nijmegen woon. Het simpele antwoord is: omdat het een fantastische werkplek is. Wij werken met z’n tweeën (Kim van den Akker en Miriam Reelick) op het GET-lab bij Avans Hogeschool. Een werkplek die in een jaar tijd is uitgegroeid van een donker, leeg lokaal naar een bruisende werkplaats rondom het thema Zorgtechnologie. Voor ons voelt dat alsof het (weliswaar met hard werken) vanzelf is gegaan. Maar terugkijkend kunnen we zeker een aantal belangrijke succesfactoren aanwijzen.

Blog: Succesfactoren voor een bruisende werkplaats

Gordijnen en deuren open

Toen wij in september 2017 de deuren van het GET-lab openden was het lokaal compleet: er waren veel zorgtechnologietoepassingen aanwezig en er was fraai meubilair dat anders was dan in de andere lokalen. Alleen misten de studenten, docenten en werkveldpartners. Ze vonden hun weg nog moeilijk naar het GET-lab; we waren niet zichtbaar en onbekend (en daarmee onbemind).

De eerste stap om hier verandering in te brengen, was simpelweg letterlijk de gordijnen en de deur opendoen en zorgen dat er altijd iemand aanwezig is. In dit geval twee enthousiastelingen, die hier hun gezellige thuis van maakten, waar ook studenten en docenten graag binnenlopen. We zorgden voor goede koffie, zetten een uitnodigend muziekje aan en de studenten en docenten ploften steeds vaker op onze loungebank voor een praatje. En dan gingen wij stiekem het gesprek aan over technologie. Daarnaast waren we vaak zelf aan de slag met de technologieën in het GET-lab. Om te zorgen dat er beweging is, er wat gebeurt, en toevallige voorbijgangers nieuwsgierig naar binnen komen om het zelf te proberen.

Zo ontstond er een heerlijke informele sfeer, waarin de nadruk ligt op contact maken, van elkaar en met elkaar leren. Belangrijke factor daarin vinden studenten de gelijkwaardigheid. Het vakgebied van zorgtechnologie is groot en continu in beweging, dus we hebben helemaal niet het idee dat we de waarheid in pacht hebben. Dus wij bevragen de studenten net zo goed als dat zij ons bevragen.

Alle technologie toegankelijk

De kracht van het GET-lab is daarnaast dat alle technologieën toegankelijk zijn voor docent en student: ze mogen alles lenen, gebruiken, meenemen naar stage en inzetten in de lessen. Wij geven richting, sturen en helpen waar kan, maar laten iedereen zoveel mogelijk zelf en samen ervaren. We proberen ook zoveel mogelijk te laten zien, wat er is, wat er kan en wat er op dit moment allemaal gebeurt. Leuke plaatjes en verhalen geven een beeld van de stand van zaken op het gebied van zorgtechnologie, en dragen bij aan een goed gevoel over het GET-lab als kenniscentrum en fijne werkplaats.

Best en worst practices

Daarnaast worden er regelmatig workshops en lezingen gegeven voor de huidige professionals, waar opnieuw kennisuitwisseling plaatsvindt. Deze professionals brengen hun best en worst practices en praktijkvragen rondom technologie mee naar de workshops. Deze kennis en ervaring kunnen wij weer perfect inzetten in de lessen en de praktijkvragen zetten we uit als stageopdracht.

Rust en ruimte

Tenslotte is een belangrijke voorwaarde voor deze ontwikkeling dat wij de tijd hebben gekregen voor deze klus. Wij kunnen echt de rust en de ruimte nemen om met studenten te sparren, om te luisteren naar professionals en hen op weg te helpen, om de deur uit te gaan en een mooi netwerk op te bouwen rondom technologie in de zorg. Hiermee zijn we een inspirerende en betrouwbare uitvalsbasis en echte koppelaars van kennis en personen! Wij noemen het GET-lab met een knipoog vaak een grote speeltuin, omdat we veel vrijheid kregen om deze dingen te doen en te spelen en te ontdekken.

Dus nu, 1 jaar later, is het GET-lab een levendige plek waar studenten te pas en te onpas binnen lopen met vragen over technologie maar af en toe ook met een niet-studiegerelateerd verhaal. Studenten geven aan zich gehoord te voelen, zich op hun gemak te voelen en waarderen het ontbreken van de hiërarchie tussen docent en student. Het effect binnen en buiten Avans Hogeschool is dat mensen weten dat we bestaan, weten wat we doen en ons steeds vaker zelf opzoeken, bevragen en samen willen werken rondom zorgtechnologie.

Een kant en klaar draaiboek om een soortgelijke plek te creëren ligt er niet maar onze tips zijn: wees enthousiast, maak contact, luister, kijk, ervaar, neem de tijd en vergeet niet te genieten!

Gerelateerd aan