‹ Terug naar alle regionale pacten
  • Home
  • Kopgroep
  • Iedereen wordt beter van leren in de praktijk

Iedereen wordt beter van leren in de praktijk

Eind vorig jaar stond er een prachtig artikel over één van onze Koplopers in de november- editie van Zorgvisie. In woonzorgcentrum De Liendert in Amersfoort levert een kruisbestuiving tussen mbo-studenten, medewerkers en bewoners profijt op voor alle betrokkenen. Lees hieronder het volledige artikel.

Iedereen wordt beter van leren in de praktijk

Bron: https://www.zorgvisie.nl/
Klik hier voor de PDF-versie van het artikel.

Leren om te werken en werken om te leren. Dat is wat zevenendertig studenten Verzorgende-IG en mbo Verpleegkundige doen in woonzorgcentrum De Liendert. De zestien die de leergang Verpleegkundige volgen, buigen zich in de benedenzaal over hun boeken en overleggen met elkaar. Afhankelijk van hun leerjaar zitten ze aan aparte tafels en loopt hun leercoach en bevoegd mbo-docent Marianne Wielink van Beweging 3.0 van groepje naar groepje om het nodige uit te leggen. 'Weet je al het Latijnse woord voor batten?' vraagt ze de studenten die bezig zijn met anatomie. 'Wel leren, hoor, anders weet je niet waar de arts het over heeft. En: 'Wie kan mij vertellen wat de samenstelling van lucht is?' vraagt ze anderen die bezig zijn met de ademhaling.

Onderwijs wordt in Leerhuis De Liendert - een samenwerkingsverband van MBO Amersfoort en zorgorganisatie Beweging 3.0, waartoe woonzorgcentrum De Liendert behoort - op maat gegeven. Boven geeft mbo-docent, leercoach en specialist onderwijsbedrijven voor MBO Amersfoort Manuela Koops-van Halteren les aan de studenten die voor Verzorgende leren en van wie in het leerhuis steeds meer doorstromen naar de leergang Verpleegkundige. Een goede ontwikkeling wat haar betreft: 'Naarmate de zorgindicaties zwaarder worden, zijn verpleegkundigen steeds harder nodig.' Leerhuis De Liendert begon vijf jaar geleden 'min of meer als een droom; vertelt Koops-van Halteren. 'We vroegen ons af hoe onze studenten konden bijdragen aan het terugdringen van eenzaamheid onder ouderen. Zo ontstond het idee onze opleidingen te koppelen aan de praktijk. We zochten de samenwerking met Beweging 3.0 en nu na vijf jaar zien we dat het onderwijsbedrijf van meerwaarde is in de zorg. Doordat leren zo dicht bij de praktijk staat, kunnen we anticiperen en meteen inspelen op actuele en veranderende zorgbehoeften en hulpvragen en leerstof aanpassen en op maat maken. Daar hebben zowel de studenten, de bewoners als de medewerkers profijt van.

Studenten verpleegkunde Saffira van den Berg (links) en Emily Verstraaten. Foto: Nike Martens

Intensief

De studenten moeten er op de eerste dag na hun vakantie nog even inkomen. De studie gecombineerd met de praktijk is intensief. Voordat hun les begint om elf uur, hebben sommigen al vanaf zeven uur in de achtend een dienst gedraaid. Anderen gaan na hun les nog aan het werk. In totaal loopt elke student naast zestien klokuren les, twaalf uur in de week mee in teams waarin de vaste verzorgenden en verpleegkundigen hen begeleiden als werkcoach. 'Het fijne is dat je alles wat je leert meteen toetst in de praktíjk; vindt derdejaars student verpleegkundige Saffira van den Berg. 'Meestal kun je wat je leert pas toepassen in een stage, dan is de kennis eigenlijk al een beetje weggezakt. Hier kun je meteen reflecteren op wat je doet en wat je geleerd hebt en wanneer je twijfelt kun je bij je werkcoach terecht' 'En het werkt ook de andere kant op; zegt medestudent Emily Verstraaten. 'Kom je bijvoorbeeld in de praktijk een ziekte tegen zoals MS, dan krijg je op school daar meteen uitleg over: Voor iedereen die de zorg in wil, maar moeite heeft met leren of het moet heb ben van het zien en het doen, zoals ík, is deze opleiding perfect. Voor de bewoners betekenen de studenten extra bezetting en daarmee meer aandacht en zorg. De 85-jarige mevrouw Forrée is goed over hen te spreken. 'Ik vind het fijn om met jonge mensen in contact te zijn. Niet dat ze worden opgedrongen, hoor. Er wordt gemeld wanneer er een student bij is en de cultuur is hier open genoeg om er wat van te zeggen als iets je niet bevalt. De vaste krachten hebben er geen tijd voor, maar de Studenten willen nog wel eens een ommetje met je maken of een handje helpen als dat nodig is. Ze schenken een kopje thee voor je in of smeren een boterhammetje en dan heb je altijd wel een praatje. Ze heb ben zich aan het begin van hun jaar allemaal aan ons voorgesteld. Ik onthoud niet alle namen, maar ik ken ze van gezicht. Dat is heel prettíg.

Informeel

'De toegevoegde waarde van de studenten begint al op een informeel niveau; zegt Koops-van Halteren. 'Omdat de lessen zich binnen het woonzorgcentrum afspelen, lopen wij en de studenten door de gangen waar de deuren naar de kamers toe vaak openstaan. In het voorbijgaan zeg je de mensen gedag als ergens een alarmbelletje afgaat, kijk je alvast even wat er aan de hand is.' 

Ook hun verplichte vijftien uur aan vrijwilligerswerk besteden de studenten bij De Liendert. 'Dan ondernemen ze iets met een bewoner wat hij of zij leuk vindt. Een wandeling maken, een ijsje eten, dat kan van alles zijn.' De studenten zijn sterk betrokken bij alle welzijnsactiviteiten in het huis. 'In het reguliere onderwijs krijg je de opdracht om een welzijnsactiviteit op papier uit te voeren: vertelt Saffira, 'maar hier kunnen we meteen met de bewoners aan de slag. Dan maken we een uitje met ze naar een museum of de markt of we gaan pannenkoeken met ze bakken.' Input van de bewoners is er ook. Zo is er een 102-jarige meneer die gastlessen geeft en vertelt over Nederland uit vervlogen tijden. De studenten hangen aan zijn lippen. 'Ik werk zo graag met ouderen omdat ze zoveel hebben meegemaakt: zegt Emily. 'Ze hebben prachtige verhalen.' 'De bewoners vertellen hun levensverhalen graag: beaamt Wielink. "s Middags in de rustige uren laten ze die optekenen door onze studenten die ze dan onder begeleiding van een werkcoach invoeren in het elektronisch cliëntendossier. Dat is heel waardevol.' Ook op momenten die belangrijk zijn voor de studenten, zoals bij diploma-uitreikingen of bij de jaarlijkse barbecue aan het einde van het leerjaar, zijn de bewoners aanwezig. 'Een van hen gaf een speech en bedankte ons; vertelt Emily. 'Dat vond ik zo mooi. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen.'

Sollicitanten

Hoewel ze er tijd en energie in moeten steken, heeft geen enkele vaste medewerker in De Liendert een probleem met het begeleiden van studenten. 'We krijgen tegenwoordig zelfs sollicitanten die juist daarom bij ons willen werken; zegt Koops-van Halteren. 'Het is een winwinsituatie; vindt Wielink. 'Vooral nu de hulpvraag steeds zwaarder wordt, is het fijn dingen met z'n tweeën te kunnen doen of iemand alvast naar de volgende cliënt te sturen die zit te wachten. En professionals steken ook wat op van de studenten die de meest actuele ontwikkelingen en vaardigheden meenemen naar de werkvloer.' 'Als Koploper willen we onze ervaringen zoveel mogelijk delen; voegt Koops-van Halteren toe. 'En we kijken of we ook op andere plekken ons onderwijsprogramma kunnen toepassen.'

Gerelateerd aan