‹ Terug naar alle regionale pacten

Ketenstage: het onderwijs als breekijzer

Van hulp in huis, opname in het ziekenhuis en een revalidatie weer naar huis of een woon-zorgcentrum. Veel kwetsbare ouderen doorlopen dit zorgproces. Studenten aan de Academie voor Verpleegkunde aan de Hanzehogeschool weten er alles van, dankzij de ketenstage die ze hebben gevolgd bij verschillende zorgorganisaties.

Ketenstage: het onderwijs als breekijzer

In dit Koploperproject, lopen studenten elke zes weken drie maal een stage bij een nieuwe zorginstelling. Na elke zes weken, wordt een tussenweek ingelast. Studenten, praktijkopleiders en werkbegeleiders van verschillende zorgorganisaties komen in een leergemeenschap bij elkaar om kennis en ervaringen uit te wisselen, op basis van eigen leefbehoeften. 

Gewoon doen

Docent verpleegkunde Erik Jansen: 'De vraag naar deze stagevorm kwam uit de regio. Zorgorganisaties vonden dat ze in hokjes werkten. Ze wisten niet wat ze elkaar te bieden hadden. Terwijl ze alles in huis hebben: ziekenhuiszorg, revalidatie, palliatieve zorg, thuishulp, woonzorg en meer. Om dit patroon te doorbreken, kozen we voor het onderwijs als "breekijzer". Op de achterkant van een bierviltje ontwierpen we de ketenstage. Geen stuurgroep, projectgroep of werkgroep: gewoon doen. Meteen een tip voor andere onderwijsinstellingen en zorgorganisaties!'

Niet alle zorgorganisaties in de regio waren meteen enthousiast, vertelt Jansen. 'Ze hadden het idee dat een stage minstens 20 weken moest duren. Onze studenten vonden dat het korter kon. Dat blijkt ook in de praktijk. Het is hard werken en de studenten staan continu in de leermodus. Maar ze vinden het prettig, ze leren er meer van.'

Bezoek van Erik Gerritsen, secretaris-generaal van het ministerie van Volksgezondheid, aan Koploper Ketenstage.

Adviseren over verbeteringen

Twee jaar geleden begon de ketenstage met 3 studenten, 1 ziekenhuis en 2 VVT-instellingen. Vanaf september start de Hanzehogeschool met 22 studenten. Zes zorgorganisaties doen mee.

Met alle voordelen van dien. Doordat de studenten een compleet zorgtraject meemaken, hebben ze een mooi overzicht van hoe zorgorganisaties werken. 'Hierdoor kunnen ze goed adviseren over verbeteringen. Deze kennis nemen ze mee in de leergemeenschappen. En daar plukken we direct de vruchten van. Zo zijn de lijnen tussen de zorgorganisaties veel korter geworden, en dat merk je bijvoorbeeld aan de overdracht. Voorheen wist een verpleegkundige in het ziekenhuis niet wat ermee gebeurde in een revalidatiecentrum, nu is dat wel bekend. Professionals nemen contact met elkaar op als ze vragen hebben over de behandeling. Dat komt de kwaliteit van de zorg ten goede.'

De VVT-sector vindt men niet zo dynamisch. Daar komen velen snel van terug

VVT meer in beeld

De ketenstage heeft nog een ander gunstig effect. De VVT-sector is weer in beeld bij de studenten. 'Aanvankelijk wil elke student werken in het ziekenhuis. De VVT-sector vindt men niet zo dynamisch. Daar komen velen snel van terug. De zorg voor kwetsbare ouderen is enorm veranderd. Het medische aspect is niet zo uitdagend, de organisatorische kant des te meer. Dat ontdekken de studenten tijdens de ketenstage. Na hun studie kiezen veel studenten dan ook voor de VVT-sector. En die is er blij mee, want ze hebben veel behoefte aan goed opgeleide medewerkers.'

Risico nemen

Een ketenstage is niet voor iedereen geschikt. De werkwijze verschilt namelijk nogal met die van een traditionele stage, waarin praktijkopleiders en werkbegeleiders studenten vertellen wat ze moeten doen. 'In de ketenstage staan de leerbehoeften van studenten centraal. Praktijkopleiders en werkbegeleiders vragen aan studenten wat ze willen leren en hoe ze hen daarbij kunnen helpen. Je bent de handen aan het bed kwijt. Daar moet je wel bewust voor kiezen.'

Verder lezen?

Dr. Jelly Zuidersma coacht en volgt de Koploper Ketenstage vanuit ZON, de netwerkorganisatie voor zorg- en welzijnsopleidingen. Ze is gepromoveerd op succesfactoren die nodig zijn voor een goede samenwerking. Op ons verzoek legde Zuidersma de ketenstage langs haar onderzoek. Lees hier verder.