‹ Terug naar alle regionale pacten
  • Home
  • Kopgroep
  • Koploper De Praktijkroute breidt uit met variant Human Technology

Koploper De Praktijkroute breidt uit met variant Human Technology

Koploper De Praktijkroute is, in samenwerking met het Friesland College, vorig cursusjaar gestart met het aanbieden van een nieuwe opleiding: Human Technology. De eerste groep van 18 studenten zit inmiddels in het tweede jaar. Een gesprek met projectleider Peet Ferwerda en twee studenten.

Koploper De Praktijkroute breidt uit met variant Human Technology

Verzoek van zorginstellingen 

 De nieuwe zorgopleiding is opgezet op verzoek van verschillende zorginstellingen die betrokken zijn bij het koploperproject De Praktijkroute. Binnen de nieuwe Praktijkroute Human Technology bereiden de studenten zich voor op een beroep dat nog niet bestaat, maar waar volgens de zorginstellingen veel behoefte aan is. De werelden van zorg en techniek zijn volop in beweging. Slimme toepassingen van nieuwe technieken kunnen het leven van mensen die zorg nodig hebben veel aangenamer maken. Bij de nieuwe opleiding Human Technology komen twee werelden bij elkaar: zorg en techniek/technologie. Projectleider Peet Ferwerda vertelt enthousiast: ‘In deze opleiding zoeken studenten de menselijke maat voor technische ontwikkelingen. Of anders gezegd: ze passen technische ontwikkelingen aan aan de menselijke maat. Dat is nou precies waaraan behoefte is. Daarnaast gaat het ook om het uitvoeren van onderzoek naar functionaliteit en het begeleiden van toepassingen: ervoor zorgen dat technologie ook landt in de zorg.’

“One of the guys” 

 Lisa Kromhout is tweedejaars student van de opleiding Human Technologie en via de praktijkroute aan de slag bij HMC – Hulpmiddelencentrum te Bergum. ‘Ik ga met adviseurs mee op pad om te onderzoeken welke aanpassingen aan hulpmiddelen nodig zijn en kan die dan ook zelfstandig maken. Zo leer ik het hele proces kennen: van contact met de gebruiker tot het aanpassen van de voorziening. Hier in de vestiging in Bergum doen we alle speciale maatwerkaanpassingen voor een groot gebied. Toen ik aan de opleiding begon had ik nooit kunnen denken dat ik als “one of the guys” mee zou draaien in het technische team en ook best wel technisch werk zou gaan uitvoeren.’

Lisa Kromhout, aan het werk bij HMC

Vertalen van vraag naar ideale oplossingen 

 De Praktijkroute Human Technology is gericht op het vertalen van de vraag van de consument of patiënt naar goedwerkende oplossingen. Hierin komen zorg, welzijn, creativiteit en techniek samen. Met als doel een vraag om te zetten naar een praktisch product. Het maken van een plan van eisen, de ontwikkelingscyclus van producten en projectmatig werken zijn hierbij van groot belang. Het eerste jaar van de opleiding vindt vooral op het Friesland College plaats, waar gewerkt wordt aan praktijkcasussen. In het tweede en derde jaar wordt gewerkt in de praktijk. Dit vindt plaats bij een zorginstelling, bij een technisch bedrijf én een instelling of bedrijf naar keuze, waarmee de student zich kan specialiseren.

‘Je maakt iets waar mensen echt wat aan hebben’ 

Oane Postma (zie bovenste afbeelding) is tweedejaars student van de opleiding Human Technologie en via de praktijkroute aan de slag bij Zorginstelling ZuidOostZorg in Drachten: ‘In opdracht van een fysiotherapeut die verbonden is aan ZuidOostZorg ben ik, samen met een medestudent, Joran Beerstra, een pen voor mensen met de ziekte van Parkinson aan het door-ontwikkelen. Er is al een pen voor mensen die trillen, maar het probleem dat deze mensen toch nog onduidelijk schrijven blijft. We hebben contact gezocht met een Amerikaans bedrijf dat pennen voor deze doelgroep maakt. Wat mij erg aanspreekt is dat we goede gesprekken voeren met de mensen waarvoor we de oplossing maken. Je maakt iets waar deze mensen echt wat aan hebben.’

Nieuwe doelgroep studenten 

 De BOL-4 opleiding is een samenwerking van het Friesland College met onder andere ZuidOostZorg, Kwadrantgroep, Alliade, Hulpmiddelen Centrum, Philips Healthcare en Accolade. De Praktijkroute wordt gebruikt om de bestaande opleiding specifiek toe te passen in de zorg. En dat levert volgens Ferwerda allerlei vernieuwende dimensies op. Er wordt bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep studenten bereikt die techniek betekenisvol wil inzetten in de zorg. Denk hierbij aan de mensgerichte generalisten uit het BètaMentalitymodel. De opleiding is voor zowel mannen als vrouwen interessant; de verdeling onder huidige studenten is gelijk. Bij de betrokken zorgorganisaties ontstaan ‘Human Technology’-labs, waarin medewerkers en studenten samen werken aan technologische oplossingen. Ook zorgethiek wordt gekoppeld aan de wereld van techniek.

Pionieren 

 Voor zowel studenten, docenten en het werkveld is het pionieren. In de Praktijkroute draait het om voor de toekomst noodzakelijk wendbaar vakmanschap, waarbij de regie op hun eigen ontwikkeling bij studenten ligt. Dit vormgeven binnen een beroepspraktijk gericht op een beroep dat in de huidige vorm nog niet bestaat, maar waarvan alle partijen de noodzaak zien, maakt dit voor alle betrokkenen spannend.

Vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem contact op met projectleider Peet Ferwerda: telefoonnummer: 06-51291964, e-mailadres: p.ferwerda@fcroc.nl

Gerelateerd aan