‹ Terug naar alle regionale pacten

'Leren in dé praktijk bestaat niet'

Na goedbezochte themabijeenkomsten bij Wijkleercentra Achterhoek en Liemers en Care Academy Veluwe, nam koploper Sparkcentres het stokje over. In het grote en kleurrijke gebouw van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) gingen meer dan 100 aanwezigen met elkaar in gesprek over het thema leren in de praktijk.

'Leren in dé praktijk bestaat niet'

Tijdens de opening geven Ivo Hendriks, projectleider van de Sparkcentres, en docent Wietske Kuijer een introductie over de Sparkcentres. Sparkcentres zijn hybride leeromgevingen op het gebied van zorg en welzijn waarin onderwijs, onderzoek en praktijk bij elkaar komen. Studenten, docenten, onderzoekers en professionals werken intensief samen in interprofessionele zorg- en welzijnsverlening en doorlopende onderzoekslijnen.

Vervolgens interviewde Joost van Wijchen enkele betrokkenen van Sparkcentre Wijchen Gezond. In Wijchen bestaat namelijk sinds begin 2013 de serieuze ambitie om van Wijchen de gezondste gemeente van Nederland in 2018 te maken! Volgens Karin van Landsbergen, wijkdocent in Sparkcentre Wijchen, is de aanpak in de Sparkcentres fundamenteel anders. Karin: ‘We leren de studenten vanaf het eerste studiejaar geïntegreerd te denken, door samen te werken met andere disciplines.’

Studenten fysiotherapie Irene van der Sande en Ilse van Nunen zijn allebei onderzoeksstagiair in Sparkcentre Wijchen. Ze hebben een gezondheidsspel voor kinderen gemaakt over positieve gezondheid, om meer bewustzijn over gezondheid te creëren bij kinderen. Irene: ‘De term gezondheid hebben we breed geïnterpreteerd: zo hebben we bijvoorbeeld vragen opgenomen over cyberbullying (pesten via Internet).’ Joop de Vette, huisarts in Wijchen en huisartsenopleider voor het Radboudumc, reageert hierop: ‘Kijk, dit is mooi: ik heb geen idee wat cyberbullying is. Als zorgprofessional leer ik ook veel van de studenten!’

In de workshops die volgen staan thema’s als community of practice en interprofessioneel leren centraal. De workshop over de rol van de docent, start Loek Nieuwenhuis, lector beroepspedagogiek, met de volgende vraag: Wie is er verantwoordelijk voor het opleiden van onze studenten? School of branche? Loek vergelijkt leren met het besturen van een auto: ‘Beroepsonderwijs is de aftrap. Een diploma kun je vergelijken met het halen van je rijbewijs: je leert past echt autorijden door het veel te doén.’ Erik de Vries, lector Innovatie in de Publieke Sector, vult aan: ‘Dé praktijk bestaat niet. We moeten studenten leren omgaan met allerlei verschillende praktijken.’

De HAN streeft er naar in 2017 het Sparkcentre-concept nog eens zes samenwerkingen te formaliseren binnen het Sparkcentre concept. Twee daarvan zijn tijdens de plenaire afsluiting ondertekend: Leertuin Dukenburg en Sparkcentre Wijchen. Ook is er een bijzonder convenant ondertekend tussen Radboud UMC en HAN, waarbij interprofessioneel onderwijs over de grenzen van beide organisaties heen verder ontwikkeld en uitgevoerd zal worden.

Meer informatie: http://www.sparkcentres.nl/

Gerelateerd aan