‹ Terug naar alle regionale pacten
  • Home
  • Kopgroep
  • Sparkcentres: interprofessioneel leren in de praktijk

Sparkcentres: interprofessioneel leren in de praktijk

Komend schooljaar wil Sparkcentres uitbreiden met meer dan 1200 studenten, 11 deelnemende opleidingen en 15 locaties. Kortom: het gaat goed met de Gelderse Koploper. Zorgpact is nieuwsgierig geworden. Daarom gaan we mee met een bustour langs drie centra, om te zien wat er zo bijzonder is aan deze locaties waar studenten, docenten en professionals samen werken en leren.

Sparkcentres: interprofessioneel leren in de praktijk

Een grote rode bus 

‘Instappen, we vertrekken!’ Het doet denken aan een schoolreisje: in een grote rode bus, bestuurd door een vrolijke chauffeur, worden we rondgereden door de omgeving van Nijmegen. Ivo Hendriks, programmamanager van de Sparkcentres, is vandaag onze reisleider. Het is niet de eerste keer dat hij een tour langs een aantal centra organiseert: ‘Ergens over praten, is toch heel anders dan een bezoek brengen. Als mensen meegaan met de bustour, begrijpen ze ineens waar het over gaat. Het kwartje valt. Daarom organiseren we dit nu voor de vierde keer.’

Vraagstukken in de wijk 

Sparkcentres zijn fysieke locaties waarin studenten, docenten, onderzoekers en professionals interprofessioneel samenwerken, leren en innoveren. Deze Sparkcentres richten zich op vraagstukken in de wijk, en zijn daarom vaak gevestigd in een wijk- of gezondheidscentrum. Hier komen onderwijs, onderzoek, ondernemerschap en praktijk bij elkaar. Interprofessionele zorgverlening en doorlopende onderzoekslijnen staan centraal.

Presikhaaf: interprofessioneel onderzoek 

De eerste stop is een Sparkcentre in de Arnhemse wijk Presikhaaf. Dit is een dynamische, multiculturele wijk. Van vergrijzing is nog geen sprake: hier wonen vooral jonge mensen en veel kinderen. Daarom richt onderzoek in Presikhaaf zich op intercultureel werken, positieve gezondheid en kind en jeugd. Vierdejaarsstudenten van verschillende opleidingen werken aan een gezamenlijk afstudeeronderzoek in de wijk, bijvoorbeeld naar overgewicht bij migrantenkinderen of de kwaliteit van speelplaatsen.

Sparkcentre in Presikhaaf

‘We vullen elkaar aan’ 

Wout Visser is één van de studenten die een Interprofessioneel Praktijkgericht Onderzoek (IPO) uitvoert in Presikhaaf. Hij studeert Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH): ‘Na 4 jaar opleiding SPH, merk ik dat het leuk is om in contact te komen met andere disciplines. Ik zit in een groepje met een student fysiotherapie en een student ergotherapie. In het begin dacht ik over ergotherapeuten: die stellen je stoel een beetje af, en zorgen dat mensen goed met hun houding bezig zijn. Maar ik ben erachter gekomen dat het veel meer is. We vullen elkaar aan in verschillende fases van het onderzoek. Bijvoorbeeld: ik startte eerst alleen met het coderen van gegevens. Maar we besloten om dat ook met z’n drieën te doen, omdat we de informatie allemaal anders interpreteerden. Ik leer daar veel van. Uiteindelijk leveren we samen één scriptie in.’

Lingewaard: sfeer van buurthuis 

Sparkcentres zijn niet alleen geschikte leeromgevingen voor studenten, maar de samenwerking heeft ook voordelen voor de wijk. Dat leren we bij de tweede stop in Bemmel. Een van de locaties overigens waar de beide Koplopers van de HAN, de Sparkcentres en de Zorgalliantie de handen in een slaan. Het gebouw, twee jaar geleden nog een leegstaande school, heeft de sfeer van een buurthuis. Tijdens ons bezoek lopen allerlei vrijwilligers, cliënten, kinderen in- en uit. Lingewaard biedt plek aan tien studenten Interprofessioneel praktijkonderzoek (IPO) en achttien studenten Interprofessioneel praktijkleren (IPL). 

Wijkdocent en Alliantiemakelaar Jonathan van Deutekom vertelt gepassioneerd over de meerwaarde van het betrekken van studenten bij projecten in de wijk: ‘Studenten hebben ons geholpen met het verbeteren van activiteiten in deze wijk, zoals bijvoorbeeld de open eetcafés. In zo’n open eetcafé koppelen we ouderen en mensen met een beperking aan een vrijwilliger. We doen dan samen een leuke activiteit en eten een maaltijd. Twee studenten draaiden mee als vrijwilliger. Daar waren we blij mee, want extra handen zijn altijd welkom. Maar we hebben ze ook gevraagd om eens kritisch te kijken naar de doelgroep en doelstellingen. Wij denken namelijk dat we op deze manier helpen met het ontmoeten van anderen, weer wat zin in het leven krijgen en een gezonde maaltijd te eten. Maar is dat ook zo?' 

Betere activiteiten 

Daarna neemt Wil van den Hurk van Stichting Welzijn Lingewaard het stokje over en vertelt dat de studenten hen veel hebben geleerd: ‘Om te beginnen waren het leuke mensen en hebben ze hard gewerkt. Ook gaven ze ons terug dat we met onze activiteit onze doelen behalen, maar dat er ook verbeterpunten zijn. Bijvoorbeeld: de interactie tussen de doelgroep en vrijwilligers wisselt per locatie. De vrijwilligers kunnen de aanwezigen soms meer betrekken bij het koken. Kortom: we krijgen nu steeds betere activiteiten, nieuwe inzichten en frisse blik vanuit de jeugd. En studenten komen in aanraking met de doelgroep. Deze samenwerking is zo waardevol en leuk!’

Thermion: praktijkleren voor iedereen

Op de derde locatie, gezondheidscentrum Thermion in Lent, vertelt Suzan de Bruijn over interprofessioneel praktijkleren (IPL). ‘Waarom doen we dit praktijkleren eigenlijk? We willen niet meer dat docenten papieren opdrachten verzinnen en studenten die op papier uitwerken. Dus we laten studenten niet meer ‘droogzwemmen’ maar sturen ze de praktijk in! Dan leer je pas echt.’ De Bruijn benadrukt dat permanent leren voor iedereen is: ‘Ik ben wijkdocent in Lindenholt. Grappig: ik heb zelf nog nooit met zóveel disciplines tegelijk geleerd. Als wijkdocent geef ik dus les in iets waar ik zelf geen onderwijs in heb gehad. Wijkdocenten, professionals en studenten: we zijn allemaal samen aan het leren.’

Komend schooljaar zullen 1231 studenten van 11 verschillende opleidingen van de faculteit gezondheid, gedrag en maatschappij starten met interprofessioneel leren in de praktijk. Na de zomer zijn er in totaal 15 officiële Sparkcentres waar deze studenten worden opgeleid.

Na de zomer zal er een nieuwe bustour worden georganiseerd. Interesse om mee te gaan? Neem contact op via sparkcentres@han.nl.

Gerelateerd aan