‹ Terug naar alle regionale pacten

Zorgpact is drie koplopers rijker!

Wij heten Vakschool Zorgwacht, ZorgThuis Winschoten en Sofies Leerreis welkom in de Kopgroep!

Zorgpact is drie koplopers rijker!

Vakschool Zorgwacht: bijstandsvrouwen opleiden tot professionals in de zorg 

Binnen de gemeente Utrecht volgen leerlingen uit verschillende doelgroepen de opleiding Helpende Zorg en Welzijn, MBO niveau 2 in een éénjarige BBL-opleiding. Het gaat bijvoorbeeld om vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt, langdurig werkelozen of 50- plussers met weinig zicht op een baan.

Voor de toegewijde toekomstige zorgmedewerker gaat vakschool Zorgwacht op zoek naar een werkgever; dit kan een WMO-en/of zorgaanbieder zijn in de gemeente Utrecht. De leerling krijgt na een succesvolle stageperiode van drie maanden bij de werkgever een arbeidscontract aangeboden van minimaal 15 uur.

Ik ben er trots op dat we in de afgelopen tien jaar 300 vrouwen hebben opgeleid

Wilhelmien Looymans van Vakschool Zorgwacht is positief over het toetreden tot de Kopgroep: ‘Fantastisch dat we Koploper mogen zijn! Ik ben er trots op dat we in de afgelopen tien jaar 300 vrouwen hebben opgeleid. De Helpende Zorg en Welzijn krijgt nu steeds meer waardering en krijgt meer ruimte binnen de personeelsmix in het verpleeghuis. Daarom gaan we binnenkort op bezoek bij Gijsbert van Herk, van Zorgpact Rotterdam. Ook ben ik trots op de leerlingen die niet passen binnen het reguliere BOL-traject en overstappen naar het Leerwerk- traject van de Vakschool. Werkgevers kloppen inmiddels bij ons aan omdat ze een BBL- leerling willen’. Daarnaast vinden wij dat de Helpende Plus een erkende opleiding moet worden. Wij vinden het jammer dat een kandidaat van de opleiding Helpende Zorg en Welzijn niet in aanmerking komt voor de scholingsvoucher van het UWV, aangezien het toch een kansrijk beroep is.’ 

ZorgThuis Winschoten: zichtbaar maken wat technologie kan betekenen

Bij ZorgThuis Winschoten demonstreren mbo-studenten voorzieningen om zichtbaar te maken wat technologie kan betekenen in het langer zelfstandig kunnen blijven wonen van ouderen en jongeren met een beperking. Het bijzondere aan deze koploper is dat twee simulatiewoningen zijn ingericht, gericht op een fictieve zorgvrager met dementie en een zorgvrager met COPD. In deze simulatiewoningen zijn hulpmiddelen bij elkaar gebracht om in het echt te bekijken en te beleven.

Studenten maken hier niet alleen kennis met hulpmiddelen, maar kunnen vervolgens ook advies geven en burgers informeren

Ann Fritzsche vertelt over de ambities van deze koploper: ‘We zijn drie jaar geleden begonnen op initiatief van verschillende docenten. Met hulp van allerlei bedrijven uit de regio hebben we woningen ontworpen met allerlei soorten zorgtechnologie. Wij merken nu dat we hier veel kunnen bereiken: studenten maken hier niet alleen kennis met hulpmiddelen, maar kunnen vervolgens ook advies geven en burgers informeren. We willen in de toekomst vier projecten uitrollen, waarbij we ook gaan nadenken over bijscholing van zittend personeel.’

Onlangs heeft ZorgThuis in het kader van het Europese project “Sorgen für, sorgen dass”, waar koploper NetwerkZON ook bij betrokken is, een uitwisseling gehad met Duitse studenten. Dertig studenten van het Duitse BBS Norden gingen in het middagprogramma naar Koploper ZorgThuis Winschoten, waar zij de toepassing van technologie in de praktijk konden zien. Ook werkten ze aan een casus, onder begeleiding van Nederlandse studenten Zorg met stage-ervaring in Duitsland.

Sofies Leerreis: keuzedelen Zorg en Technologie, beschikbaar voor iedereen!

Op 30 juni lanceerde Zorgpact Midden Nederland Sofies Leerreis. Sofies Leerreis is de titel van de keuzedelen Zorg en Technologie (niveau 3) en Zorginnovaties & Technologie (niveau 4) die voor mbo-studenten zijn ontwikkeld. Wat het project bijzonder maakt is dat deze vrij toegankelijk zijn en gratis beschikbaar worden gesteld. Daarmee staat de kennis open voor alle ROC's, hogescholen en het zorgwerkveld. Daar zijn ze trots op!

Volgens Jan Joosten is niet alleen het openbare karakter, maar ook het ontwikkelproces van de keuzedelen uniek: ‘Wij hebben dit bereikt met vier regionale onderwijsinstellingen, verschillende zorg- en welzijnsorganisaties en enkele start-up bedrijven. Uniek zijn de innovaties die in het materiaal zitten, zoals de site www.sofiesleerreis.nl, weblectures en reflectievloggen. Op dit moment hebben we een bereik van bijna 40 procent binnen het mbo onderwijs. Zorgtrainingscentrum Zwolle, ook koploper bij het Zorgpact, heeft de keuzedelen opgenomen in het programma. Het is een onderwijsprogramma, maar ook heel geschikt als intern opleidingsprogramma bij zorg- en welzijnsorganisaties. We gaan het programma nu ook via de docentenopleiding zorg en welzijn onder de aandacht brengen bij docenten zorg en welzijn in opleiding. Dat is een nieuwe ambitie.’

Op dit moment hebben we een bereik van bijna 40 procent binnen het mbo onderwijs

Om studenten optimaal te kunnen begeleiden bij de keuzedelen wordt op 1 november een workshop georganiseerd voor geïnteresseerden. In deze workshop gaan deelnemers actief aan de slag met de keuzedelen. Het eigen maken van de keuzedelen en het verkennen hoe je je studenten optimaal kunt begeleiden bij deze keuzedelen staat centraal.

Meer artikelen over Sofies Leerreis: - https://zorgpact.nl/kopgroep/verhalen/beschikbaar-nieuwe-keuzedelen-zorg-en-technologie-mbo
https://zorgpact.nl/verhalen/gratis-lespakket-zorg-en-welzijn-vanaf-nu-beschikbaar

Gerelateerd aan