‹ Terug naar alle regionale pacten
  • Home
  • Regionale pacten
  • Directeuren OCW en VWS onder de indruk tijdens werkbezoek Zorgpact Midden Nederland

Directeuren OCW en VWS onder de indruk tijdens werkbezoek Zorgpact Midden Nederland

Er is iets bijzonders gaande in regio Midden Nederland: in korte tijd hebben onderwijs, werkveld en overheid elkaar gevonden én resultaten geboekt, zoals de ontwikkeling van nieuwe keuzedelen Zorg en Technologie.

Directeuren OCW en VWS onder de indruk tijdens werkbezoek Zorgpact Midden Nederland

Nieuwsgierig naar het verhaal achter dit succes, kwamen op 6 september directeuren van het Ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voor een werkbezoek naar het Zorgpact Midden Nederland.

Bij binnenkomst in het Hart van Vathorst staat in de kleurrijke hal een gezellige lunchtafel klaar voor het hele gezelschap; vervolgens worden Katja Mur (directeur Macro-Economische Vraagstukken en Arbeidsmarkt bij VWS en Inge Vossenaar (Directeur Middelbaar Beroepsonderwijs van OCW meegenomen naar het Living Lab.

‘Het gaat om de denkwijze’ 

Nelleke Rietveld en Walter Stekelenburg, docenten Gezondheidszorgcollege ROC Midden Nederland, introduceren verschillende technologische zorgproducten, zoals zorgrobot Zora, gordijnen die automatisch openen en sluiten en een bedmat met sensoren. Rietveld vertelt dat zij studenten van het ROC hier leert omgaan met de veranderende zorg: ‘In dit lab is niet de allernieuwste technologie aanwezig. Daarom leren we de studenten hier niet werken met deze specifieke apparaten, maar doceren hen om te gaan met technologie, die steeds veranderd. Het gaat om de denkwijze die daar achter zit. Het gaat erom dat de studenten leren nadenken over alles wat bij de technologie komt kijken, zoals privacy.’

Het gaat erom dat de studenten leren nadenken over alles wat bij de technologie komt kijken

Leerprincipes 

Vervolgens krijgen de aanwezigen een introductie in de nieuwe keuzedelen: in juni dit jaar lanceerde Zorgpact Midden Nederland Sofies leerreis: keuzedelen Zorg en Technologie (niveau 3) en Zorginnovaties & Technologie (niveau 4) in het mbo. Doekle Terpstra noemde deze samenwerking eerder een parel in het Zorgpact en een voorbeeldige samenwerking binnen het thema zorg en technologie. Inmiddels is deze samenwerking benoemd tot Koploper in het Zorgpact. Astrid Schat, projectleider onderwijsontwikkeling bij MBO Utrecht, vertelt: ‘Twee jaar geleden hebben we met alle partners initiatief genomen om nieuwe keuzedelen te ontwikkelen. Dit heeft geresulteerd in één pakket: de website en het lesmateriaal. Hierbij hebben we niet meteen gekeken naar de kwalificatiedossiers, maar was de vraag 'hoe leren studenten?’ het vertrekpunt. We zijn dus uitgegaan van leerprincipes, zoals zelfsturing en variatie.’ 

Vuur op gang brengen 

Annette de Groot, directeur van UtrechtZorg, is trots dat ze in deze regio aan de slag zijn gegaan, in plaats van praten: ‘Wij zijn eigenlijk steeds meer gaan aanwakkeren in de hoop dat het vuur zo op gang kwam.’ De succesfactoren zijn dat Zorgpact Midden Nederland mede gedragen is vanuit de Economic Board Utrecht. Dit leidde tot bestuurlijk draagvlak, ambassadeurs en een subsidie van de provincie. Ten tweede kon de infrastructuur van Utrechtzorg worden benut. De Groot: ‘En het Zorgpact helpt ons om de resultaten te laten zien, waardoor we betrokkenen kunnen enthousiasmeren.’ Ook vindt ze het nuttig om via het Zorgpact de verbinding met andere goede voorbeelden te zoeken: ‘We willen binnenkort een nieuw Living Lab in Utrecht opzetten. We bezoeken daarom andere labs binnen de Zorgpactbeweging, om van hen te leren.’

Sofies Leerreis is een heel goed voorbeeld van een onderwijsinnovatie die aansluit bij de student van nu

VWS en OCW: mooie uitwerking samenwerkingsrelatie 

Zowel VWS als OCW, die gezamenlijk optrekken in de regionale aanpak van het Zorgpact, zijn onder de indruk van de samenwerking tussen de verschillende instellingen. Inge Vossenaar: ‘Samenwerking tussen onderwijs en zorginstellingen is cruciaal. Wat we hier zien, is een mooie uitwerking van hoe je een samenwerkingsrelatie structureel kan en móet maken. En niet alleen op het niveau van bestuurders. Die samenwerkingsrelatie moet er ook op de werkvloer zijn onder docenten en medewerkers. Sofies Leerreis is een heel goed voorbeeld van een onderwijsinnovatie die aansluit bij de student van nu, ontwikkeld door enthousiaste docenten. Bovendien zijn de vier mbo instellingen bereid om de keuzedelen landelijk gratis ter beschikking te stellen, dat is fantastisch.’

Vervolg 

De subsidie van de Economic Board Utrecht is bijna ten einde. Gaan de partners vervolg geven aan dit project? De Groot: ‘Zeker, we moeten door. We hebben nu te maken met tekorten in personeel en we hebben nog niet alle doelen behaald. De grootste uitdaging is nu om te zorgen dat er nog veel meer vuurtjes gaan branden!’

Gerelateerd aan