‹ Terug naar alle regionale pacten
  • Home
  • De Koperhorst: echte beginnende professionals na opleiding in leerbedrijf

De Koperhorst: echte beginnende professionals na opleiding in leerbedrijf

’Als ik mezelf vergelijk met studenten die een "normale" stagelopen, weet ik veel meer van gezondheidszorg.’ Aan het woord is Rachelle Wigtman. Ze is net afgestudeerd als mbo-niveau 2 Helpende zorg en Welzijn aan MBO Amersfoort. In plaats van regulier onderwijs met een tienweekse stage, volgde Rachelle haar opleiding in het leerbedrijf van de Koperhorst. Daar verzorgde ze ouderen, die tijdelijke zorg nodig hebben. Nu heeft Rachelle een jaarcontract op zak.

De Koperhorst: echte beginnende professionals na opleiding in leerbedrijf

Rachelle behoort tot de eerste lichting afgestudeerde studenten aan het leerbedrijf. Het idee voor dit initiatief ontstond drie jaar geleden, toen De Koperhorst capaciteit moest inleveren. Daardoor kwamen tien appartementen leeg te staan.

Niveau 2 waardevol voor kortdurende zorg

Ada van de Veen, teamleider Zorg: ’De vraag naar kortdurende zorg nam toe. Denk aan mensen die na een het ziekenhuisopname willen herstellen, of om andere reden tijdelijke zorg of verblijf nodig hebben. En mantelzorgers die hun partner tijdens de vakantie goed willen achterlaten. De Koperhorst staat in een wijk met veel ouderen die weinig te besteden hebben. We wilden deze mensen een betaalbaar kort verblijf aanbieden. Toen we nadachten over de praktische uitvoering hiervan, kwamen we op het idee om een leerafdeling op te zetten voor mbo-studenten niveau 2. Wij vinden deze studenten heel waardevol, omdat ze praktisch zijn en meer aandacht hebben voor welzijn. Dat past goed bij tijdelijke zorg. Hoger opgeleide studenten richten zich meer op klinische complexe zorgvragen. De combinatie van deze studenten leidt ertoe dat de totale mens de juiste aandacht krijgt.’

Normaal rooster

De Koperhorst ging in gesprek met MBO Amersfoort om de opleiding niveau 2 bij De Koperhorst te verzorgen. Studenten krijgen er les van een docent van de school. De werkcoach begeleidt ze in de praktijk. Twee jaar lang. 'Onze studenten draaien mee in het rooster van de afdeling. Dat betekent dat ze net als de beroepskrachten ook ’s avonds en in het weekend en feestdagen kunnen werken. En dat ze vakantie aan moeten vragen en niet meer standaard alle vakanties hebben in alle schoolvakanties. Voor docenten betekent het dat die ook tijdens de schoolvakanties lesgeven. Dat was geen probleem. Sommige docenten gaven aan het wel prettig te vinden om in een andere periode met vakantie te gaan.'

Je komt al snel in aanraking met alle facetten van de zorg

Zien wat er gebeurt

Twee jaar leren en werken in de praktijk heeft al veel opgebracht. Rachelle: 'Je komt al snel in aanraking met alle facetten van de zorg. Op school komt theorie over overlijden bijvoorbeeld pas in het tweede jaar aan de orde. Hier kun je daar al meteen mee te maken krijgen. Je ziet dus veel meer dan in de tien weken stage die andere studenten lopen. Wat er gebeurt op de werkvloer bepaalt de lesstof op dat moment.’

Elke dag om elf uur bespreken de studenten hun ervaringen. Wat ging goed, wat ging minder goed in de zorg voor de gasten? Hoe help je hen de zelfredzaamheid te vergroten, en ga je om met bepaalde beperkingen en of ziekten? Ik heb bijvoorbeeld iemand met ALS geholpen. Deze vrouw kon niets meer. Ik heb zelf opgezocht wat ALS is, hoe de levensverwachting eruit ziet, welke hulpmiddelen er zijn. In de praktijk heb ik geleerd hoe ik deze mevrouw het best kon helpen. Zij heeft mij daarbij geholpen. En dat hielp mij weer om de leertoets goed te maken.'

Enorme groei

Mbo-studenten zijn praktisch ingesteld. 'Ze moeten dingen zien om ze beter te begrijpen', stelt werkcoach José van Burk. 'Daarom werkt dit zo goed. We vinden dat de BOL-opleiding nu te weinig aansluit op de praktijk. Tien weken stage is onvoldoende om het vak goed te leren. Voordat ze de organisatie hebben leren kennen, de gasten en de collega’s zijn ze alweer weg. En als we ze na het afstuderen hier kreeg, moest ik nog veel uitleggen en herhalen. Ook moesten deze studenten wennen aan het werkende leven. De studenten in het leerbedrijf zijn dat al gewend. Ze vragen bijvoorbeeld tijdig vakantie aan en ze zijn gewend om te schuiven met werkroosters. Ik ben ontzettend trots op het leerbedrijf. De meiden hebben een enorme groei doorgemaakt.'

Toekomst

Als het aan de Koperhorst ligt, willen ze het leerbedrijf nog jaren behouden. Onlangs had Van de Veen overleg met MBO Amersfoort. 'Het ziet er goed uit, we vinden beiden dat het een goed concept is. Alle studenten die hun diploma hebben behaald, zijn gaan werken of gaan doorleren. Dat is een prachtig resultaat.'