‹ Terug naar alle regionale pacten
  • Home
  • Leerlingen ervaren hoe Zorg & Techniek samenkomen in Woerden

Leerlingen ervaren hoe Zorg & Techniek samenkomen in Woerden

‘Ontwerp een flat voor je opa en oma,’ dat is de opdracht waarover acht mavoleerlingen van het Hervormd Lyceum West zich in de laatste week van oktober bogen. Dinsdag 25 oktober ging de groep op excursie naar het Opleidings- en ontwikkelingsfonds voor het Technisch InstallatieBedrijf (OTIB) in Woerden. Daar konden de leerlingen in een aantal modelwoningen zien met aanpassingen die ‘bewezen effectief’ zijn voor mensen met beperkingen.

Leerlingen ervaren hoe Zorg & Techniek samenkomen in Woerden

Bron: www.amsterdam.nl

“Jullie gaan hier zoveel mogelijk zelf ervaren wat techniek betekent voor mensen die lang zelfstandig thuis willen wonen”, zo introduceert Anne Jongkind van OTIB deze buitenschoolse les. Voordat ze met de leerlingen de modelwoonwijk ingaat, legt ze uit voor welke doelgroepen de woningen zijn ontworpen: “De woningen zijn speciaal ingericht voor mensen in een rolstoel, met een visuele beperking, met Alzheimer en/of COPD.”

De leerlingen nemen eerst een kijkje in het huis dat is aangepast voor mensen met een visuele handicap. Ze doen in groepjes van twee of drie een speurtocht naar de innovaties en beantwoorden daarbij in een werkboekje vragen. Zoals: “Kan de slechtziende bewoner zichzelf goed zien in de spiegel?” Op advies van de patiëntenvereniging voor blinden en slechtzienden is de muur tegenover de spiegel donker betegeld. Samen met een uitgekiend lichtplan zorgt dat voor een scherper contrast, waardoor de bewoner zichzelf beter kan zien.

Ook in de volgende woning: de ‘Mobility & COPD-woning’, gaan de leerlingen enthousiast aan de gang met de opdrachten. En ook in deze woning zijn veel van de aanpassingen simpel, maar bewezen effectief. Zoals een verlaagd aanrecht waar nog wel een rolstoel onder past. Anne dringt aan om op zoveel mogelijk knopjes te drukken en vooral alles uit te proberen. Tot hun plezier mogen alle leerlingen een keer in de til-lift bij het bed.

Als alle vragen zijn beantwoord, gaat de groep weer naar de eerste woning voor een rollenspel. Anne vraagt om vier vrijwilligers. Gretig steken alle leerlingen hun vinger op. Imane mag mevrouw Groskamp spelen. De overige drie vrijwilligers gaan mee naar het instructielokaal dat nu even als zorgcentrale dienstdoet. Imane krijgt de opdracht te stofzuigen en kort daarna te struikelen over het snoer. Ze valt heel geloofwaardig en drukt direct op de alarmknop aan de ketting om haar nek. De overige leerlingen zien dat de tv en ook het fornuis (waar een pannetje soep op staat) uitgaan. De lichten worden juist feller, “zodat ze in de zorgcentrale beter zien wat er aan de hand is”, legt Anne uit. Via de intercom vraagt Yasmina giechelend wat er aan de hand is en stuurt Soufian naar het huis om mevrouw Groskamp te helpen.

Ter afsluiting mogen alle leerlingen het rolstoelparcours achter de woonwijk afleggen. Imane gaat als eerste en zet meteen een heel scherpe tijd neer: 1:08. Als iedereen is geweest, blijkt niemand sneller. Terug in het instructielokaal zien de leerlingen vol bewondering in een filmpje hoe Esther Vergeer hetzelfde parcours in 32 seconden aflegt. De leerlingen vertrekken met een goodiebag richting station. “We hebben veel geleerd vandaag,” besluit Anissa.

Project Zorg & Techniek 

Dit is het tweede artikel van het project Zorg & Techniek, onderdeel van de Technologieroute van het Masterplan Techniek Amsterdam. Het project is in oktober 2016 door vmbo-leerlingen van het Hervormd Lyceum West uitgevoerd.

Meer weten? 

Neem dan contact op met Joost van Elten T: 06 52463297 E: j.elten@chello.nl